هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حصاوي وكليوباترا

حصاوي وكليوباترا Empty حصاوي وكليوباترا

مُساهمة من طرف sm_sm السبت أبريل 21, 2007 7:13 am

(‏ حصاوي علي المقهي يقرأ الصحيفة ‏)‏
حصاوي‏:‏ قريتوا الخبر ده؟ لقوا قطعة نقدية من عصر كليوباترا وعليها صورتها وشكلها وحش يعني عكس ما كنا فاكرين خالص‏.‏
زبون‏1:‏ فعلا كل اللي مكتوب عنها أنها كانت جميلة وعشان كده وقع مارك انطونيو في غرامها‏.‏

حصاوي‏:‏ مش دا معناه أننا لازم نراجع التاريخ؟
زبون‏2:‏ انهي تاريخ؟
زبون‏3:‏ كل التاريخ مره واحدة؟ دي حاجة تقلق‏.‏

حصاوي‏:‏ تقلق ليه؟
زبون‏1:‏ إحنا فهمين الواقع اللي أحنا عايشينه عشان ندور ع الماضي؟
زبون‏2:‏ ما بلاش نتكلم ع الماضي‏.‏ دا الماضي دا كان كله جراح‏.‏
زبون‏3:‏ كلمني عن بكره وأبعد عن أمبارح‏,‏ بخاف من الذكري وسهمها الجارح

حصاوي‏:‏ بس أنا عايز أقول‏...‏
زبون‏1‏ مقاطعا‏:‏ لا تقول ولا أسمع‏,‏ هو اللي فات يرجع؟

حصاوي‏:‏ لأ ما يرجعش‏,‏ لكن لما نفهم اللي فات‏,‏ نعرف اللي إحنا فيه‏,‏ وبالتالي نعرف نعمل إيه عشان نخلي بكره أجمل‏.‏
زبون‏2:‏ وأفرض اكتشفنا ان تاريخنا فيه حاجات كتير وحشه وكنا فاكرينها كويسة مش دا يعمل صدمة؟

حصاوي‏:‏ جايز‏.‏ لكن لما نعرف الحقيقة أحسن ما نعيش واحنا جاهلينها‏.‏
زبون‏3:‏ فال الله ولا فالك يا أخي‏.‏ أفتكر خير‏,‏ ليه ما تقولش العكس؟ يعني لما نراجع التاريخ نلاقي فيه حاجات كتير كويسة وكنا فاكرينها وحشة‏.‏

حصاوي‏:‏ جايز طبعا‏.‏
زبون‏1:‏ خلاص نراجع الحاجات الوحشة في تاريخنا يمكن نلاقي أنها كويسه واحنا ما نعرفش‏.‏

حصاوي‏:‏ ما اختلفناش بس المفروض نراجع كل شئ‏,‏ الكويس والوحش‏..‏ عشان نعرف الصح من الغلط‏.‏
زبون‏2:‏ سيبوا التاريخ في حاله لأن فيه وجهات نظر مختلفة وعمرنا ما نتفق عليه‏.‏ خلونا نراجع الحقائق اللي في حياتنا ونشوفها صح أو غلط‏.‏

حصاوي‏:‏ تقصد إيه؟
زبون‏3:‏ أول حاجة لازم نراجعها‏,‏ نحاول نتأكد إذا كانت الأرض بتلف حوالين الشمس ولا لأ‏..‏ مش جايز تكون الشمس هي اللي بتلف حوالينا والعلماء فهمونا غلط؟

(‏ حصاوي يغشي عليه في الحال ‏)‏
sm_sm
sm_sm
مشرف منتدى الالعاب والمسابقات
مشرف منتدى الالعاب والمسابقات